“...İki
sene önce Sirkeci’de bir dükkandayız. Alt sosyal kültürden olduğu bir delikanlı
geldi. “Ağbi şuna bir film tak” dedi. (Söz film takmaktan açılınca, aklıma, Emre
İkizler’in Temel Fotoğraf isimli kitabında yer alan şu sözcükler geldi, paylaşmak istedim: ”...Bu basit işlemi öğrenemeyenler, köşe başındaki fotoğraf baskısı
yapan dükkanın tezgahtarına her seferinde utana sıkıla film taktırıp çıkararak
aslında rezil olmaktadırlar. Bu utancı daha fazla yaşamamak için filmi, takıp
çıkarmayı öğrenmek en doğru yoldur!..”) Satıcı da “renkli mi, siyah-beyaz mı?”
diye sordu. Çocuk duraladı. Kafasından geçenler, apaçık okunuyordu: “renkli
pahalı olabilir. Siyah-beyaz ne? Beyazı anladık da siyah ne?” bir 10 saniye
bunları düşündükten sonra “beyaz olsun.” dedi...”
Fotoğraf Dergisi’nin 52. sayısında yer alan bu sözler ve hemen alt satırdaki cümleler Prof. Mehmet Bayhan’a ait: “...Özellikle FIAP ile ilişkilerde kişilikleri aşarak kurumsal düşünmek gerekmektedir. Tüm ülkelere karşı Türkiye'nin itibarı etkilenir de ondan. Biz tartışmamızı içimizde yaparız. Ama dışarı, batı toplumlarının yüzyıllardır geliştirdikleri kentsoylu kültürünün kurallarına uygun biçimde açılmalıyız. Ki bu tür konularda hiç hoş görüleri yoktur ve hemen "az gelişmiş ülke ne olacak” yargısını yapıştırırlar...”
Fotoğraf Dergisi’nin 52. sayısında yer alan bu sözler ve hemen alt satırdaki cümleler Prof. Mehmet Bayhan’a ait: “...Özellikle FIAP ile ilişkilerde kişilikleri aşarak kurumsal düşünmek gerekmektedir. Tüm ülkelere karşı Türkiye'nin itibarı etkilenir de ondan. Biz tartışmamızı içimizde yaparız. Ama dışarı, batı toplumlarının yüzyıllardır geliştirdikleri kentsoylu kültürünün kurallarına uygun biçimde açılmalıyız. Ki bu tür konularda hiç hoş görüleri yoktur ve hemen "az gelişmiş ülke ne olacak” yargısını yapıştırırlar...”
Gün
batmış, geriye alı moru kalmıştı. Gök; parlayan, sönen, kızarıp sararan tuhaf bir mavinin içinde anbean değişiyordu. Kadıköy Rıhtım’da,
deniz kıyısındayız. Vapurdan boşalan yolcular, hummalı bir koşuşturmayla
geçiyorlar önümüzden. Arka fonda İstanbul’un tüm güzelliği. Camilerden,
Haydarpaşa’dan, yapılardan düşen ışıklara eşlik eden kentin ilk ışıkları vuruyor
denize. Renkler, ışıklar raks ediyor suda. Denizin üstünde çığlık çığlığa
martılar, gidip gelen vapurlar, tekneler, kayıklar, kıyısında balıkçılar ve
insanlar... Bu atmosfer, bu başka kokan saatler, bu mevsim, insanı sarhoş
ediyor... Gözüm bir ara, bu koşuşturmanın, bu kalabalığın içinde elinde
fotoğraf makinesi taşıyan, Mehmet Bayhan’ın istihza ile söz ettiği “alt sosyal
kültürden” bir delikanlıya takıldı. İşsizleri milyonları aşmış, eğitimin
pahalı, milli gelirin düşük, dağılımı adaletsiz, otuz yıllık enflasyon toplamında birinci, yolsuzlukta
ise Dünya 13. olan ülkemizde bu delikanlı, belki de Mehmet Bayhan'ın karşılaştığı o kişiydi. Sokuldum yanına. “Fotoğrafçı mısın” dedim. “Yok kardeş,
fırıncıyım.” dedi, makinesini elime tutuşturup ekledi; “bizim bir fotoğrafımızı
çeker misin?” Bankta oturmuş yaşlı annesini
kaldırdı, dönüp İstanbul’a baktı, yer beğendi, elini omuzuna sardı annesinin.
Anne de oğluna sarıldı. Yüzlerine bir tebessüm kondu. Öyle candan, mahzun ve
içli...
İFSAK
Fotoğraf ve Sinema Dergisi son sayısında, “anı fotoğrafı”nı konu edinmişti. Bu
başlık enikonu işlenmemiş olsa da, kanımca derginin kısa giriş yazısı, söz
konusu tanımı yeterince özetliyordu. Derginin kapağında ise August Sander’in
“Genç Çiftçiler” isimli fotoğrafı vardı ki, işte bu fotoğraf birşeyler
söylemeye gerekçeydi. Birincisi, bu fotoğraf anı fotoğrafı, ya da daha ılımlı
bir deyişle, yerinde bir örnek değildi. Siz, dondurulmuş herhangi bir an’ın anı
fotoğrafı olduğunu iddia ediyorsanız sözümüz yok. (Ancak bir görüş doğru
olsaydı, zaten anı fotoğrafı diye bir tanım olmazdı.) İkincisi, ki üzerinde önemle
durmak istediğim konu, bu fotoğrafın bize ait olmamasıydı. Geçen ayların birinde ülkemizde çıkan Atlas,
Skylife, Ulusoy, Travel, Gezi, Voyager, Fotoğraf ve Geniş Açı Fotoğraf Sanatı Dergisi’nin
kapaklarında ülkemize ait olmayan
fotoğraflar vardı. Bu bir tesadüf, yoksa batıya bir öykünme miydi? Tartışılır;
ama kendi ülkesine batılı gözüyle bakan bir kuşağın boy verdiği, kimi fotoğraf
çevrelerin de bu anlayıştan beslendiği ortadaydı. Kaldı ki, “aklıselim”e
projeksiyon tutan birçok şey, birçok olay bu durumun resmini aralamaya devam
ediyordu...
Geçenlerde
Vehbi Koca’nın çabası ve emeği ile Londra’da, “Türkiye’den fotoğrafçılar”,
“Türkiye’den siyah-beyaz fotoğrafçılar” diye bir sergi açıldı. Böyle bir iddiam(ız)
olmasa da -öyle ya da böyle- ülkemizi temsil eden bir karma sergiyle görücüye
çıktık. Bu sergide ilgimi çeken, Kerim Bora ve Merih Akoğul’un fotoğrafları
oldu. Çünkü her ikisi de başka ülkelerde çekilmiş fotoğraflardı. Bora Küba’ya,
Akoğul ise Avrupa’dan bir kente ait fotoğraflarla katılmışlardı. Böylesi
durumlarda gönül, “neden kendi değerlerimizden, kendi köklerimizden
beslenmiyoruz” sorusunu sormadan edemiyor. Avrupalıya, bize ait olan onca
“değer”in yerine kendi kentlerinden fotoğraflar göstermek çok mu matahdı? Gel
de, bir kere daha Hasan Bülent Kahraman’ı anımsama: “...Zaten sanatın toprağı
da kaynağı da kendisidir. Gerisi laf!..”
İFSAK’tayım.
Tarih, 18 Mart 2004. Ayın etkinlikleri kapsamında konuk İlteriz Tezer, konu zone(zon)
sistem. Merih Akoğul bir yazısında “...Bugün
Türkiye’de “Zone sistem” deyince ilk akla gelen isim hiç kuşkusuz Bülent
Özgören’dir...” diyor. Özgören’in, başarılı baskılarının dışında bir özgünlüğü, bir anlatımı, bir tavrı olup olmadığı tartışılan “Işığın
Peşinde” başlıklı sergisiyle birlikte zon sistem’den sıkça bahsedilir oldu. Ben
Akoğul’un görüşüne, başka isimlerden söz etmediği için katılmıyorum. İlteriş Tezer’in kısa zamanda özetleyip “işte
zon sistem bu” deyişine de. Perdeye, sıfırdan 10. zon’a uzanan tonlar yansımıştı. Tezer, “Karda çekim
yaptığımızda, pozometremiz bize 5. zon’a denk gelen bir pozlama değeri verir”
dedi. “Oysa biz kar fotoğrafı çekiyoruz, bu değerde çekim
yaparsak kar gri tonda çıkacaktır” diye de ekledi. Çözüm önerisi ise kar
beyazını (9. zon’u) göstererek, “arada 4 ton, 4 zon var, 4 stopluk fazla pozlama
ile doğru pozu, kar beyazını buluruz” olmuştu. Çantamızda, 4-5 adet film
bulundurmamızı, her fazla poz için ayrı film kullanmamızı (yani bir stopluk fazla pozlamaları bir
filme, iki stopluk fazla pozlamaları diğer filme, üç stopluk fazla pozlamarı
bir diğer filme gibi...) önermiş, neyse ki filmlerin bu pozlamaya denk gelen banyo
süreleriyle yıkanmasını da eklemişti. İyi de, bu durumda filmler hangi sürede
yıkanacak, bu süre nasıl bulunacak sorusu gelmese de, İlteriş Tezer, yıkama
sürelerini evde unuttuğunu, isteyene ulaştırabileceğini söylemişti. Yine bir
başka cümlesindeTezer, siyah-beyaz bir fotoğrafta gri bir tonu göstererek, “ölçüm
yaparken işte buradan, 5. zon’a denk gelen bu noktadan ölçüm almak çoğu zaman
doğru pozu bulmamıza olanak tanır” demişti.
Oysa bir film, kaç stopluk bir pozlama aralığına sahipti? Mevcut banyo ve filmler, iki stoptan fazla, az yahut çok yıkamalara elverişsiz değil miydi? Hangi tonlar/alanlar çekim, hangileri banyo aşamasında çözümlenmeliydi? Önce, pozometrenin doğru ölçüm yapıp yapmadığından emin olmak gerekmez miydi? Pozometre testi nasıl yapılırdı? Hangi durumlarda ışıkölçer yanlış ölçüm verirdi ve kaç stopluk müdahalelerle doğru sonuca gidilirdi? Agrandizör ve banyo testi nasıl yapılırdı ve bunların görüntüye, görüntünün tonlarına etkisi yok muydu? Bir, iki veya üç stopluk fazla ya da az pozlamalarda, bu pozlamalara denk gelen yıkama sürelerinin matematiksel bir değeri, bir orantısı, bir standardı yok muydu? Banyoların, özellikle geliştirme banyosunun içinde bulunan kimyaların görevleri, özellikleri neydi? Sert ve yumuşak geliştirici ne demekti ve bunların görüntüye etkisi hangi yöndeydi? Banyo süresinin, sıcaklığının, ajitasyonun görüntüye, tonlara etkisi yok muydu? Duyarlı malzemenin özellikleri, ortak özellikleri zon sistem’i ilgilendirmez miydi? Bir siyah-beyaz fotoğrafta asıl çözülmesi gereken sorun, kontrast değil miydi? Kontrastı etkileyen faktörler, çekim ve banyo aşamasında kontrastın denetelenmesi önemli bilgiler değil miydi? Yoğunluk neydi, bir negatifin yoğunluğu nelere bağlıydı? Pozlamanın yoğunlukla nasıl bir ilişkisi vardı? Banyo sonrası işlemlerle tonlarda değişiklik yapılamaz mıydı, neydi banyo sonrası işlemler? Zon’ları, siyah-beyaz tonları okumak, kavramak ve görmek, gözümüzün gördüğü gibi renkli görüntüleri anında dönüştürme pratiğine sahip olmakla mümkün değil miydi? Mesela hangi renk, hangi ışık koşullarında 5. zon’a denk gelirdi?.. Soruları çoğaltmak mümkün. Ama, tüm bu sorular ve yanıtları, zon sistem’in içinden çıkılmaz, herkesin yapamayacağı karmaşık bir yöntem olduğu düşüncesini içermiyor. Ve İlteriş Tezer'in bunları bilmediğini de...
Oysa bir film, kaç stopluk bir pozlama aralığına sahipti? Mevcut banyo ve filmler, iki stoptan fazla, az yahut çok yıkamalara elverişsiz değil miydi? Hangi tonlar/alanlar çekim, hangileri banyo aşamasında çözümlenmeliydi? Önce, pozometrenin doğru ölçüm yapıp yapmadığından emin olmak gerekmez miydi? Pozometre testi nasıl yapılırdı? Hangi durumlarda ışıkölçer yanlış ölçüm verirdi ve kaç stopluk müdahalelerle doğru sonuca gidilirdi? Agrandizör ve banyo testi nasıl yapılırdı ve bunların görüntüye, görüntünün tonlarına etkisi yok muydu? Bir, iki veya üç stopluk fazla ya da az pozlamalarda, bu pozlamalara denk gelen yıkama sürelerinin matematiksel bir değeri, bir orantısı, bir standardı yok muydu? Banyoların, özellikle geliştirme banyosunun içinde bulunan kimyaların görevleri, özellikleri neydi? Sert ve yumuşak geliştirici ne demekti ve bunların görüntüye etkisi hangi yöndeydi? Banyo süresinin, sıcaklığının, ajitasyonun görüntüye, tonlara etkisi yok muydu? Duyarlı malzemenin özellikleri, ortak özellikleri zon sistem’i ilgilendirmez miydi? Bir siyah-beyaz fotoğrafta asıl çözülmesi gereken sorun, kontrast değil miydi? Kontrastı etkileyen faktörler, çekim ve banyo aşamasında kontrastın denetelenmesi önemli bilgiler değil miydi? Yoğunluk neydi, bir negatifin yoğunluğu nelere bağlıydı? Pozlamanın yoğunlukla nasıl bir ilişkisi vardı? Banyo sonrası işlemlerle tonlarda değişiklik yapılamaz mıydı, neydi banyo sonrası işlemler? Zon’ları, siyah-beyaz tonları okumak, kavramak ve görmek, gözümüzün gördüğü gibi renkli görüntüleri anında dönüştürme pratiğine sahip olmakla mümkün değil miydi? Mesela hangi renk, hangi ışık koşullarında 5. zon’a denk gelirdi?.. Soruları çoğaltmak mümkün. Ama, tüm bu sorular ve yanıtları, zon sistem’in içinden çıkılmaz, herkesin yapamayacağı karmaşık bir yöntem olduğu düşüncesini içermiyor. Ve İlteriş Tezer'in bunları bilmediğini de...
Bir
fotoğraf kurumu, temel karanlıkoda ile ilgili bir seminer vermemi önermişti.
Karşılarına yukarıdaki soruların cevaplarını da karşılayacak bir program
çıkarmıştım. Programı uzun, birazda gereksiz bulan kurum bu nedenle önerimi, bende
onların çok önemli bilgilerin pas geçildiği, yalnızca karanlıkoda’dan ibaret
programlarını kabul etmemiştim. Oysa fotoğraf ve tüm alanları, olmazsa olmaz
bir bilimsel bilgiyi, işlemi ve tekniği içeriyor ve gerektiriyordu. Gerisiyse
hep eksikti...
Zone
sistem başlıklı söyleşinin ardından bir kere daha hayıflanarak ayrıldım
İFSAK’tan. Hep söylediğim gibi, keşke, herkesin yaptığı gibi her şeye oldu
bitti gözüyle bakabilseydim. Bıraksam, başkaları gibi olabilirim. Başkaları
gibi ötekine hiç değmeyen, dokunmayan, değmemesi ve dokunmaması için de
üzerinde kılı kırk yaran hesaplar yapabilirim; ama olmuyor...
Dolmuşla,
Beşiktaş’a doğru yol alırken kafamda sorular, düşünceler, sözcükler dolanıp
duruyordu. İyi bir çalışması olan bir fotoğrafçı arkadaşım malum nedenlerle sergi
açamıyordu. İstanbul Fotoğraf Merkezi’nin desteğiyle Geniş Açı Fotoğraf Sanatı Dergisi,
“Genç Soluklar” başlıklı bir proje hazırlıyordu. Proje özetle, Türk fotoğrafına
yeni isimler kazandırmayı ve fotoğrafçıların konulu çalışmalar üretmesini
teşvik ediyordu. Fotoğraf Vakfı’da yakın tarihlerde benzer amaçlarla
burs açmıştı. Ancak biri 35, diğeri ise 30 yaşın altında olma koşulu
getiriyordu. Diyelim ki, hem çok iyi bir çalışmanız hem de desteğe ihtiyacınız
var, ama sizin yaşınız 36 veya üstü, ne olacak? Denk gelmişken ilgili kurum(lar)a
şu soruyu sormak istiyorum: Amacınız, fotoğraf sanatına mı destek vermek, yoksa
bir hayır kurumu gibi davranıp gençleri mi desteklemek?
Bunları muhakeme
ederken gözüm bir ara “gök kafes"e ilişti. Bozmasın diye o güzelim İstanbul’un
siluetini, ne çok çaba harcandı; ama olmadı. Olmadık entrikalarla dikildi “gökdelen
kondu”. İstanbul şehrinin manzarası, göğü çalındı. Adını insanlar o yüzden “gök
kafes” koydu... Bu demir yığını binaya bakarken çok tartışılan hatta bir öğretim görevlisinin seçiminde “kayırma”
olduğu iddiasıyla fotoğrafını geri çekip protesto ettiği bir yarışma geldi. Kodak’ın düzenlediği o fotoğraf yarışmasının ödülleri, bu çok yıldızlı otelde düzenlenen
görkemli bir törenle sahiplerini bulmuştu...
Bir ara şoför, elindeki para
destesini uzatıp, “şunları sayar mısın” dedi. Şaşırdım. Bir anda tüm
düşüncelerimden sıyrıldım, parayı saydım ve iade ettim. İçime bir sevinç doldu:
Ne mutlu! insanlar hala birbirine güvenebiliyordu ve hala insana güvenen
insanlar vardı... Hangisi daha gerçek; hayat mı, fotoğraf mı?..
Engin
Kaban mart, 2004
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder